[PUBLIKACJE]
CURZIO MALAPARTE
KAPUTT
[KLIENT]
WYDAWNICTWO W.A.B.
[ROK]
2021–
[ZAKRES PRAC]
PROJEKT OKŁADKI
I STRON TYTUŁOWYCH
SKÓRA
W 2024 roku „Kaputt” doczekał się towarzyszki – wydawca zdecydował się wznowić drugie słynne dzieło Malapartego, czyli „Skórę” w podobnej szacie graficznej. Tym samym projekt okładki zmienił się w projekt miniserii.
W zarysowanym kontekście (politycznym, kulturowym i wydawniczym) jasne było dla mnie, że okładka musi mieć charakter literniczy – sięgnięcie po konkretne wizualne skojarzenie wizualne czy obraz byłoby niewykonalne i nieuzasadnione ze względu na rozpiętość tematyczną, formalną czy treściową publikacji (w antologii zebrane zostały utwory z kilku wieków, wiersze, dramaty, opowiadania, fragmenty powieści, wywiady, teksty naukowe, publicystyczne etc.). Zaproponowałem więc oparcie projektu na słowie „queer”, które potraktowałem jako klucz do treści, hasło niemal sztandarowe, manifest, wykrzyczaną deklarację światopoglądową. Ujęte w typograficzny sposób, uzupełnione konfundującą typografią na grzbiecie książki wprowadza odbiorcę w stan dezorientacji, co odpowiada treści książki i zamysłowi jej redaktorów.
KAPUTT
Książka należy do kanonu reportażu XX wieku. Autor „z brutalną bezpośredniością i szczegółowością opisuje okrucieństwo drugiej wojny światowej, ukazując obraz chylącej się ku upadkowi, stającej się «stosem gruzów i odpadków» Europy. Autor podróżuje po ogarniętych wojną Bałkanach, ziemiach okupowanej Polski, ZSRR, a później także Finlandii. Relacjonuje m.in. kolację na Wawelu, w której uczestniczył na zaproszenie Hansa Franka, czy zwiedzanie getta warszawskiego w towarzystwie niemieckiego boksera Maxa Schmelinga” (nota wydawcy).
Koncepcja okładkowa oparta została na jednym z najbardziej charakterystycznych obrazów z książki – przedstawieniu końskich łbów wystających ze skutego lodem jeziora Ładoga – pożenionym z kadrem z filmu „My Winnipeg” Guya Maddina. Interpretacyjnie została wywiedziona z konstruktywnie krytycznego eseju Pawła Majewskiego opublikowanego na łamach „Kultury Liberalnej”.
Książka należy do kanonu reportażu XX wieku. Autor „z brutalną bezpośredniością i szczegółowością opisuje okrucieństwo drugiej wojny światowej, ukazując obraz chylącej się ku upadkowi, stającej się «stosem gruzów i odpadków» Europy. Autor podróżuje po ogarniętych wojną Bałkanach, ziemiach okupowanej Polski, ZSRR, a później także Finlandii. Relacjonuje m.in. kolację na Wawelu, w której uczestniczył na zaproszenie Hansa Franka, czy zwiedzanie getta warszawskiego w towarzystwie niemieckiego boksera Maxa Schmelinga” (nota wydawcy).
Koncepcja okładkowa oparta została na jednym z najbardziej charakterystycznych obrazów z książki – przedstawieniu końskich łbów wystających ze skutego lodem jeziora Ładoga – pożenionym z kadrem z filmu „My Winnipeg” Guya Maddina. Interpretacyjnie została wywiedziona z konstruktywnie krytycznego eseju Pawła Majewskiego opublikowanego na łamach „Kultury Liberalnej”.
Książka należy do kanonu reportażu XX wieku. Autor „z brutalną bezpośredniością i szczegółowością opisuje okrucieństwo drugiej wojny światowej, ukazując obraz chylącej się ku upadkowi, stającej się «stosem gruzów i odpadków» Europy. Autor podróżuje po ogarniętych wojną Bałkanach, ziemiach okupowanej Polski, ZSRR, a później także Finlandii. Relacjonuje m.in. kolację na Wawelu, w której uczestniczył na zaproszenie Hansa Franka, czy zwiedzanie getta warszawskiego w towarzystwie niemieckiego boksera Maxa Schmelinga” (nota wydawcy).
Koncepcja okładkowa oparta została na jednym z najbardziej charakterystycznych obrazów z książki – przedstawieniu końskich łbów wystających ze skutego lodem jeziora Ładoga – pożenionym z kadrem z filmu „My Winnipeg” Guya Maddina. Interpretacyjnie została wywiedziona z konstruktywnie krytycznego eseju Pawła Majewskiego opublikowanego na łamach „Kultury Liberalnej”.
Książka należy do kanonu reportażu XX wieku. Autor „z brutalną bezpośredniością i szczegółowością opisuje okrucieństwo drugiej wojny światowej, ukazując obraz chylącej się ku upadkowi, stającej się «stosem gruzów i odpadków» Europy. Autor podróżuje po ogarniętych wojną Bałkanach, ziemiach okupowanej Polski, ZSRR, a później także Finlandii. Relacjonuje m.in. kolację na Wawelu, w której uczestniczył na zaproszenie Hansa Franka, czy zwiedzanie getta warszawskiego w towarzystwie niemieckiego boksera Maxa Schmelinga” (nota wydawcy).
Koncepcja okładkowa oparta została na jednym z najbardziej charakterystycznych obrazów z książki – przedstawieniu końskich łbów wystających ze skutego lodem jeziora Ładoga – pożenionym z kadrem z filmu „My Winnipeg” Guya Maddina. Interpretacyjnie została wywiedziona z konstruktywnie krytycznego eseju Pawła Majewskiego opublikowanego na łamach „Kultury Liberalnej”.
Kolorystyka wzięta z jednego z obrazów Oskara Kokoschki (adekwatnego tematycznie, choć powstałego tuż po pierwszej wojnie).
Oprawa twarda, okrągły grzbiet. Jasnożółta okleina Geltex 115 LS zadrukowana cmykiem, uszlachetniona czerwonym hot-stampingiem folią Grafmaj Falu Red. Czerwone nici i kapitałka.
Kolorystyka wzięta z jednego z obrazów Oskara Kokoschki (adekwatnego tematycznie, choć powstałego tuż po pierwszej wojnie).
Oprawa twarda, okrągły grzbiet. Jasnożółta okleina Geltex 115 LS zadrukowana cmykiem, uszlachetniona czerwonym hot-stampingiem folią Grafmaj Falu Red. Czerwone nici i kapitałka.
Typograficznie rzecz oparta na displayowym, wyrazistym kroju Solenizant Macieja Połczyńskiego uzupełnionym kanciastym, szorstkim, pasującym do ostrokątnej ilustracji i ekspresjonistycznej stylistyki utworu krojem Preissig Antikva Františka Štorma.
Typograficznie rzecz oparta na displayowym, wyrazistym kroju Solenizant Macieja Połczyńskiego uzupełnionym kanciastym, szorstkim, pasującym do ostrokątnej ilustracji i ekspresjonistycznej stylistyki utworu krojem Preissig Antikva Františka Štorma.
„«Kaputt» to książka smutna, zadziwiająca, przerażająca i liryczna. Pokazuje skutki ideologicznego fanatyzmu, rasizmu, wypaczonych wartości udających duchową czystość i nienawiści do życia w ich najbardziej osobistych i haniebnych aspektach. Jest to absolutnie niezbędne do zrozumienia tego, co działo się podczas drugiej wojny światowej”. / Margaret Atwood
„«Kaputt» to książka smutna, zadziwiająca, przerażająca i liryczna. Pokazuje skutki ideologicznego fanatyzmu, rasizmu, wypaczonych wartości udających duchową czystość i nienawiści do życia w ich najbardziej osobistych i haniebnych aspektach. Jest to absolutnie niezbędne do zrozumienia tego, co działo się podczas drugiej wojny światowej”. / Margaret Atwood
„«Kaputt» to książka smutna, zadziwiająca, przerażająca i liryczna. Pokazuje skutki ideologicznego fanatyzmu, rasizmu, wypaczonych wartości udających duchową czystość i nienawiści do życia w ich najbardziej osobistych i haniebnych aspektach. Jest to absolutnie niezbędne do zrozumienia tego, co działo się podczas drugiej wojny światowej”. / Margaret Atwood
[SUPPORT GRAFICZNY]
KATARZYNA SKOCZYLAS
[FOTOGRAFIE]
BASIA BUDNIAK
Case studies [wip]





























































[NA SKRÓTY]
[ONLINE]
[C] COPYRIGHT BY [tmh] MMXXV
[E] TESSERA@TESSERA.ORG.PL
[M] +48 606 397 976