[PUBLIKACJE]

CURZIO MALAPARTE

KAPUTT

[KLIENT]

WYDAWNICTWO W.A.B.

[ROK]

2021–

[ZAKRES PRAC]

PROJEKT OKŁADKI 
I STRON TYTUŁOWYCH

SKÓRA

W 2024 roku „Kaputt” doczekał się towarzyszki – wydawca zdecydował się wznowić drugie słynne dzieło Malapartego, czyli „Skórę” w podobnej szacie graficznej. Tym samym projekt okładki zmienił się w projekt miniserii.

W za­ry­so­wa­nym kon­tekś­cie (po­li­tycz­nym, kul­tu­ro­wym i wy­daw­ni­czym) jas­ne było dla mnie, że okład­ka musi mieć cha­rak­ter li­ter­ni­czy – sięg­nię­cie po kon­kret­ne wi­zu­al­ne sko­ja­rze­nie wi­zu­al­ne czy obraz by­ło­by nie­wy­ko­nal­ne i nie­u­za­sad­nio­ne ze wzglę­du na roz­pię­tość te­ma­tycz­ną, for­mal­ną czy treś­cio­wą pu­bli­ka­cji (w an­to­lo­gii ze­bra­ne zo­sta­ły utwo­ry z kil­ku wie­ków, wier­sze, dra­ma­ty, opo­wia­da­nia, frag­men­ty po­wieś­ci, wy­wia­dy, teks­ty na­u­ko­we, pu­bli­cys­tycz­ne etc.). Za­pro­po­no­wa­łem więc opar­cie pro­jek­tu na sło­wie „queer”, któ­re po­trak­to­wa­łem jako klucz do treś­ci, has­ło nie­mal sztan­da­ro­we, ma­ni­fest, wy­krzy­cza­ną de­kla­rac­ję świa­to­po­glą­do­wą. Uję­te w typo­gra­ficz­ny spo­sób, uzu­peł­nio­ne kon­fun­du­ją­cą typo­gra­fią na grzbie­cie książ­ki wpro­wa­dza od­bior­cę w stan de­zo­rien­ta­cji, co od­po­wia­da treś­ci książ­ki i za­mys­ło­wi jej re­dak­torów.

Malaparte_Skora_BB_0029m
Malaparte_Skora_BB_0095m
Malaparte_Skora_BB_0019m
Malaparte_Skora_BB_0015m
Malaparte_Skora_BB_0082m
Malaparte_Skora_BB_0057m
Malaparte_Skora_BB_0064m
Malaparte_Skora_BB_0013m
Malaparte_Skora_BB_0110m
Malaparte_Skora_BB_0125m

KAPUTT

Książka należy do kanonu reportażu XX wieku. Autor „z brutalną bezpośredniością i szczegółowością opisuje okrucieństwo drugiej wojny światowej, ukazując obraz chylącej się ku upadkowi, stającej się «stosem gruzów i odpadków» Europy. Autor podróżuje po ogarniętych wojną Bałkanach, ziemiach okupowanej Polski, ZSRR, a później także Finlandii. Relacjonuje m.in. kolację na Wawelu, w której uczestniczył na zaproszenie Hansa Franka, czy zwiedzanie getta warszawskiego w towarzystwie niemieckiego boksera Maxa Schmelinga” (nota wydawcy).

Koncepcja okładkowa oparta została na jednym z najbardziej charakterystycznych obrazów z książki – przedstawieniu końskich łbów wystających ze skutego lodem jeziora Ładoga – pożenionym z kadrem z filmu „My Winnipeg” Guya Maddina. Interpretacyjnie została wywiedziona z konstruktywnie krytycznego eseju Pawła Majewskiego opublikowanego na łamach „Kultury Liberalnej”.

Książka należy do kanonu reportażu XX wieku. Autor „z brutalną bezpośredniością i szczegółowością opisuje okrucieństwo drugiej wojny światowej, ukazując obraz chylącej się ku upadkowi, stającej się «stosem gruzów i odpadków» Europy. Autor podróżuje po ogarniętych wojną Bałkanach, ziemiach okupowanej Polski, ZSRR, a później także Finlandii. Relacjonuje m.in. kolację na Wawelu, w której uczestniczył na zaproszenie Hansa Franka, czy zwiedzanie getta warszawskiego w towarzystwie niemieckiego boksera Maxa Schmelinga” (nota wydawcy).

Koncepcja okładkowa oparta została na jednym z najbardziej charakterystycznych obrazów z książki – przedstawieniu końskich łbów wystających ze skutego lodem jeziora Ładoga – pożenionym z kadrem z filmu „My Winnipeg” Guya Maddina. Interpretacyjnie została wywiedziona z konstruktywnie krytycznego eseju Pawła Majewskiego opublikowanego na łamach „Kultury Liberalnej”.

Książka należy do kanonu reportażu XX wieku. Autor „z brutalną bezpośredniością i szczegółowością opisuje okrucieństwo drugiej wojny światowej, ukazując obraz chylącej się ku upadkowi, stającej się «stosem gruzów i odpadków» Europy. Autor podróżuje po ogarniętych wojną Bałkanach, ziemiach okupowanej Polski, ZSRR, a później także Finlandii. Relacjonuje m.in. kolację na Wawelu, w której uczestniczył na zaproszenie Hansa Franka, czy zwiedzanie getta warszawskiego w towarzystwie niemieckiego boksera Maxa Schmelinga” (nota wydawcy).

Koncepcja okładkowa oparta została na jednym z najbardziej charakterystycznych obrazów z książki – przedstawieniu końskich łbów wystających ze skutego lodem jeziora Ładoga – pożenionym z kadrem z filmu „My Winnipeg” Guya Maddina. Interpretacyjnie została wywiedziona z konstruktywnie krytycznego eseju Pawła Majewskiego opublikowanego na łamach „Kultury Liberalnej”.

Książka należy do kanonu reportażu XX wieku. Autor „z brutalną bezpośredniością i szczegółowością opisuje okrucieństwo drugiej wojny światowej, ukazując obraz chylącej się ku upadkowi, stającej się «stosem gruzów i odpadków» Europy. Autor podróżuje po ogarniętych wojną Bałkanach, ziemiach okupowanej Polski, ZSRR, a później także Finlandii. Relacjonuje m.in. kolację na Wawelu, w której uczestniczył na zaproszenie Hansa Franka, czy zwiedzanie getta warszawskiego w towarzystwie niemieckiego boksera Maxa Schmelinga” (nota wydawcy).

Koncepcja okładkowa oparta została na jednym z najbardziej charakterystycznych obrazów z książki – przedstawieniu końskich łbów wystających ze skutego lodem jeziora Ładoga – pożenionym z kadrem z filmu „My Winnipeg” Guya Maddina. Interpretacyjnie została wywiedziona z konstruktywnie krytycznego eseju Pawła Majewskiego opublikowanego na łamach „Kultury Liberalnej”.

Kaputt_0131_fot.Basia_Budniak_m‑1
Kaputt_0128_fot.Basia_Budniak_m‑1

Kolorystyka wzięta z jednego z obrazów Oskara Kokoschki (adekwatnego tematycznie, choć powstałego tuż po pierwszej wojnie).

Oprawa twarda, okrągły grzbiet. Jasnożółta okleina Geltex 115 LS zadrukowana cmykiem, uszlachetniona czerwonym hot-stampingiem folią Grafmaj Falu Red. Czerwone nici i kapitałka.

Kolorystyka wzięta z jednego z obrazów Oskara Kokoschki (adekwatnego tematycznie, choć powstałego tuż po pierwszej wojnie).

Oprawa twarda, okrągły grzbiet. Jasnożółta okleina Geltex 115 LS zadrukowana cmykiem, uszlachetniona czerwonym hot-stampingiem folią Grafmaj Falu Red. Czerwone nici i kapitałka.

Typograficznie rzecz oparta na displayowym, wyrazistym kroju Solenizant Macieja Połczyńskiego uzupełnionym kanciastym, szorstkim, pasującym do ostrokątnej ilustracji i ekspresjonistycznej stylistyki utworu krojem Preissig Antikva Františka Štorma.

Typograficznie rzecz oparta na displayowym, wyrazistym kroju Solenizant Macieja Połczyńskiego uzupełnionym kanciastym, szorstkim, pasującym do ostrokątnej ilustracji i ekspresjonistycznej stylistyki utworu krojem Preissig Antikva Františka Štorma.

Kaputt_0125_fot.Basia_Budniak_mP
Kaputt_0108_fot.Basia_Budniak_mP2

„«Kaputt» to książka smutna, zadziwiająca, przerażająca i liryczna. Pokazuje skutki ideologicznego fanatyzmu, rasizmu, wypaczonych wartości udających duchową czystość i nienawiści do życia w ich najbardziej osobistych i haniebnych aspektach. Jest to absolutnie niezbędne do zrozumienia tego, co działo się podczas drugiej wojny światowej”. / Margaret Atwood

„«Kaputt» to książka smutna, zadziwiająca, przerażająca i liryczna. Pokazuje skutki ideologicznego fanatyzmu, rasizmu, wypaczonych wartości udających duchową czystość i nienawiści do życia w ich najbardziej osobistych i haniebnych aspektach. Jest to absolutnie niezbędne do zrozumienia tego, co działo się podczas drugiej wojny światowej”. / Margaret Atwood

„«Kaputt» to książka smutna, zadziwiająca, przerażająca i liryczna. Pokazuje skutki ideologicznego fanatyzmu, rasizmu, wypaczonych wartości udających duchową czystość i nienawiści do życia w ich najbardziej osobistych i haniebnych aspektach. Jest to absolutnie niezbędne do zrozumienia tego, co działo się podczas drugiej wojny światowej”. / Margaret Atwood

Kaputt_0100_fot.Basia_Budniak_m‑2

[SUPPORT GRAFICZNY]

KATARZYNA SKOCZYLAS

[FOTOGRAFIE]

BASIA BUDNIAK

Case studies [wip]

kraspublikacje
chopinpublikacje
kuryłowiczpublikacje
dostatekpublikacje
felicitapublikacje
homolobbypublikacje
dezorientacjepublikacje
halberstampublikacje
putin's europepublikacje
slowackipublikacje
piotrowskipublikacje
wilkpublikacje
bareja 1publikacje
bareja 2publikacje
andrzejewskipublikacje
havel [seria]publikacje
inapublikacje
fordpublikacje
free voicespublikacje
testoćpunpublikacje
good sex edpublikacje
de graafpublikacje
grotowskipublikacje
respect edpublikacje
naj [seria]publikacje
scary storiespublikacje

[NA SKRÓTY]

[ONLINE]

[C] COPYRIGHT BY [tmh] MMXXV

[E] TESSERA@TESSERA.ORG.PL

[M] +48 606 397 976