[PUBLIKACJE]

ALESSANDRO AMENTA, TOMASZ KALIŚCIAK, BŁAŻEJ WARKOCKI (RED.)

DEZORIENTACJE

ANTOLOGIA POLSKIEJ LITERATURY QUEER

[KLIENT]

[ROK]

[ZAKRES PRAC]

[WSPÓŁPRACA SKŁADOWA]

Re­a­li­za­cja tego pro­jek­tu wy­daw­ni­cze­go za­ję­ła jego re­dak­to­rom ok. 10 lat. Pra­ce zo­sta­ły przy­spie­szo­ne w 2020 roku, kie­dy po­ja­wi­ło się za­gro­że­nie, że grant ba­daw­czy na wy­da­nie zo­sta­nie wy­co­fa­ny przez nowo mia­no­wa­ne­go mi­ni­stra edu­kacji…

Wy­daw­cy i re­dak­to­rzy książ­ki (wy­kła­do­wcy kil­ku waż­nych uni­wer­sy­tetów w Pol­sce i we Wło­szech) wy­ko­na­li ty­ta­nicz­ną i pio­nier­ską w Pol­sce pra­cę ze­bra­nia i opra­co­wa­nia utwo­rów, któ­re od­po­wia­da­ją pro­po­no­wa­nej przez nich, li­te­ra­turo­znaw­czo uza­sad­nio­nej de­fi­nic­ji li­te­ra­tu­ry queer, uwzględ­nia­jąc przy tym tek­sty do­tąd nie­ko­ja­rzo­ne z ru­chem LGBTQ+.

Twór­com i wy­daw­cy za­le­ża­ło, żeby książ­ka tra­fi­ła do szer­sze­go grona od­bior­cx, a nie wy­łącz­nie do krę­gu uni­wer­sy­tec­kie­go, więc pro­jekt mu­siał ko­rzys­tać z roz­wią­zań pro­jek­to­wych nie­ko­ja­rzo­nych z wy­daw­nic­twa­mi aka­de­mic­ki­mi. A rów­no­cześ­nie wpi­sy­wać się w żywą i nie­sły­cha­nie new­ral­gicz­ną na wie­lu po­zio­mach de­ba­tę wo­kół zja­wisk i po­jęć queer, LGBT etc. (zwłasz­cza w pol­skim kon­tekś­cie po­li­tycz­nym i kul­tu­ro­wym). Te­mat ten moż­na uznać za nie­ukon­sty­tu­o­wa­ny w Polsce, rów­nież na po­zio­mie wi­zu­al­nym, co pod­bi­ja staw­kę wy­daw­ni­czą i pro­jektową.

Re­a­li­za­cja tego pro­jek­tu wy­daw­ni­cze­go za­ję­ła jego re­dak­to­rom ok. 10 lat. Pra­ce zo­sta­ły przy­spie­szo­ne w 2020 roku, kie­dy po­ja­wi­ło się za­gro­że­nie, że grant ba­daw­czy na wy­da­nie zo­sta­nie wy­co­fa­ny przez nowo mia­no­wa­ne­go mi­ni­stra edu­kacji…

Wy­daw­cy i re­dak­to­rzy książ­ki (wy­kła­do­wcy kil­ku waż­nych uni­wer­sy­tetów w Pol­sce i we Wło­szech) wy­ko­na­li ty­ta­nicz­ną i pio­nier­ską w Pol­sce pra­cę ze­bra­nia i opra­co­wa­nia utwo­rów, któ­re od­po­wia­da­ją pro­po­no­wa­nej przez nich, li­te­ra­turo­znaw­czo uza­sad­nio­nej de­fi­nic­ji li­te­ra­tu­ry queer, uwzględ­nia­jąc przy tym tek­sty do­tąd nie­ko­ja­rzo­ne z ru­chem LGBTQ+.

Twór­com i wy­daw­cy za­le­ża­ło, żeby książ­ka tra­fi­ła do szer­sze­go grona od­bior­cx, a nie wy­łącz­nie do krę­gu uni­wer­sy­tec­kie­go, więc pro­jekt mu­siał ko­rzys­tać z roz­wią­zań pro­jek­to­wych nie­ko­ja­rzo­nych z wy­daw­nic­twa­mi aka­de­mic­ki­mi. A rów­no­cześ­nie wpi­sy­wać się w żywą i nie­sły­cha­nie new­ral­gicz­ną na wie­lu po­zio­mach de­ba­tę wo­kół zja­wisk i po­jęć queer, LGBT etc. (zwłasz­cza w pol­skim kon­tekś­cie po­li­tycz­nym i kul­tu­ro­wym). Te­mat ten moż­na uznać za nie­ukon­sty­tu­o­wa­ny w Polsce, rów­nież na po­zio­mie wi­zu­al­nym, co pod­bi­ja staw­kę wy­daw­ni­czą i pro­jektową.

Dezorientacje_Gueer0896m
Dezorientacje_Gueer0939m
Dezorientacje_Gueer0963m‑1

W za­ry­so­wa­nym kon­tekś­cie (po­li­tycz­nym, kul­tu­ro­wym i wy­daw­ni­czym) jas­ne było dla mnie, że okład­ka musi mieć cha­rak­ter li­ter­ni­czy – sięg­nię­cie po kon­kret­ne wi­zu­al­ne sko­ja­rze­nie wi­zu­al­ne czy obraz by­ło­by nie­wy­ko­nal­ne i nie­u­za­sad­nio­ne ze wzglę­du na roz­pię­tość te­ma­tycz­ną, for­mal­ną czy treś­cio­wą pu­bli­ka­cji (w an­to­lo­gii ze­bra­ne zo­sta­ły utwo­ry z kil­ku wie­ków, wier­sze, dra­ma­ty, opo­wia­da­nia, frag­men­ty po­wieś­ci, wy­wia­dy, teks­ty na­u­ko­we, pu­bli­cys­tycz­ne etc.). Za­pro­po­no­wa­łem więc opar­cie pro­jek­tu na sło­wie „queer”, któ­re po­trak­to­wa­łem jako klucz do treś­ci, has­ło nie­mal sztan­da­ro­we, ma­ni­fest, wy­krzy­cza­ną de­kla­rac­ję świa­to­po­glą­do­wą. Uję­te w typo­gra­ficz­ny spo­sób, uzu­peł­nio­ne kon­fun­du­ją­cą typo­gra­fią na grzbie­cie książ­ki wpro­wa­dza od­bior­cę w stan de­zo­rien­ta­cji, co od­po­wia­da treś­ci książ­ki i za­mys­ło­wi jej re­dak­torów.

W za­ry­so­wa­nym kon­tekś­cie (po­li­tycz­nym, kul­tu­ro­wym i wy­daw­ni­czym) jas­ne było dla mnie, że okład­ka musi mieć cha­rak­ter li­ter­ni­czy – sięg­nię­cie po kon­kret­ne wi­zu­al­ne sko­ja­rze­nie wi­zu­al­ne czy obraz by­ło­by nie­wy­ko­nal­ne i nie­u­za­sad­nio­ne ze wzglę­du na roz­pię­tość te­ma­tycz­ną, for­mal­ną czy treś­cio­wą pu­bli­ka­cji (w an­to­lo­gii ze­bra­ne zo­sta­ły utwo­ry z kil­ku wie­ków, wier­sze, dra­ma­ty, opo­wia­da­nia, frag­men­ty po­wieś­ci, wy­wia­dy, teks­ty na­u­ko­we, pu­bli­cys­tycz­ne etc.). Za­pro­po­no­wa­łem więc opar­cie pro­jek­tu na sło­wie „queer”, któ­re po­trak­to­wa­łem jako klucz do treś­ci, has­ło nie­mal sztan­da­ro­we, ma­ni­fest, wy­krzy­cza­ną de­kla­rac­ję świa­to­po­glą­do­wą. Uję­te w typo­gra­ficz­ny spo­sób, uzu­peł­nio­ne kon­fun­du­ją­cą typo­gra­fią na grzbie­cie książ­ki wpro­wa­dza od­bior­cę w stan de­zo­rien­ta­cji, co od­po­wia­da treś­ci książ­ki i za­mys­ło­wi jej re­dak­torów.

Dezorientacje_Gueer0929m
Dezorientacje_Queer_1365m
Dezorientacje_Queer_1370m
QUEER_0426m

Ze wzglę­du na obję­tość pu­bli­ka­cji (1,8 mln zna­ków, 45 ar­ku­szy wy­daw­ni­czych) i do­ce­lo­wą licz­bę stron (912 w pierw­szym wy­da­niu) pu­bli­kac­ja mu­sia­ła mieć więk­szy for­mat. Do środ­ka za­pro­po­no­wa­łem lek­ki pa­pier ob­ję­toś­cio­wy, co spra­wi­ło, że po­tęż­na pu­bli­kac­ja jest re­la­tyw­nie lek­ka i po­ręcz­na. Żeby utrzy­mać spój­ność blo­ku, za­sto­so­wa­liś­my opra­wę twar­dą szy­tą. Książ­ka zy­ska­ła opra­wę pół­płó­cien­ną, co za­pew­nia jej trwa­łość i es­te­tycz­ny wy­gląd oraz pew­ną dozę wy­ra­fi­no­wa­nia prze­ła­ma­ną za­sto­so­wa­niem wy­ra­zis­te­go la­wen­do­we­go ko­lo­ru pan­tone (ko­ja­rzo­ne­go z ruc­hem LGBTQ+, ale mniej „zu­ży­te­go” pro­jek­to­wo) na oklej­ki oraz fo­lii holo­gra­ficz­nej, mie­nią­cej się wszyst­ki­mi ko­lo­ra­mi, na typo­gra­fię ty­tu­ło­wą na fron­cie i na grzbie­cie pu­bli­kac­ji. Płót­no Cialux zo­sta­ło uzu­peł­nio­ne pa­pie­rem oklei­no­wym Wibalin. Do tego do­bra­łem czar­ny pa­pier na wy­klej­kę i ka­pi­tał­kę w la­wen­do­wym kolorze.

Typo­gra­ficz­nie sięg­ną­łem po kro­je Hejira (wy­ra­zis­ty, ostry, dis­pla­yo­wy krój sze­ry­fo­wy) i od­je­cha­ny krój teks­to­wy GT Alpina – któ­re spraw­dza­ją się w roli noś­ni­ków treś­ci po­nie­kąd wy­wro­to­wych, nie tra­cąc przy tym na czy­tel­noś­ci, ko­mu­ni­ka­tyw­noś­ci, nie ogra­ni­cza­ją jas­noś­ci przekazu.

Ze wzglę­du na obję­tość pu­bli­ka­cji (1,8 mln zna­ków, 45 ar­ku­szy wy­daw­ni­czych) i do­ce­lo­wą licz­bę stron (912 w pierw­szym wy­da­niu) pu­bli­kac­ja mu­sia­ła mieć więk­szy for­mat. Do środ­ka za­pro­po­no­wa­łem lek­ki pa­pier ob­ję­toś­cio­wy, co spra­wi­ło, że po­tęż­na pu­bli­kac­ja jest re­la­tyw­nie lek­ka i po­ręcz­na. Żeby utrzy­mać spój­ność blo­ku, za­sto­so­wa­liś­my opra­wę twar­dą szy­tą. Książ­ka zy­ska­ła opra­wę pół­płó­cien­ną, co za­pew­nia jej trwa­łość i es­te­tycz­ny wy­gląd oraz pew­ną dozę wy­ra­fi­no­wa­nia prze­ła­ma­ną za­sto­so­wa­niem wy­ra­zis­te­go la­wen­do­we­go ko­lo­ru pan­tone (ko­ja­rzo­ne­go z ruc­hem LGBTQ+, ale mniej „zu­ży­te­go” pro­jek­to­wo) na oklej­ki oraz fo­lii holo­gra­ficz­nej, mie­nią­cej się wszyst­ki­mi ko­lo­ra­mi, na typo­gra­fię ty­tu­ło­wą na fron­cie i na grzbie­cie pu­bli­kac­ji. Płót­no Cialux zo­sta­ło uzu­peł­nio­ne pa­pie­rem oklei­no­wym Wibalin. Do tego do­bra­łem czar­ny pa­pier na wy­klej­kę i ka­pi­tał­kę w la­wen­do­wym kolorze.

Typo­gra­ficz­nie sięg­ną­łem po kro­je Hejira (wy­ra­zis­ty, ostry, dis­pla­yo­wy krój sze­ry­fo­wy) i od­je­cha­ny krój teks­to­wy GT Alpina – któ­re spraw­dza­ją się w roli noś­ni­ków treś­ci po­nie­kąd wy­wro­to­wych, nie tra­cąc przy tym na czy­tel­noś­ci, ko­mu­ni­ka­tyw­noś­ci, nie ogra­ni­cza­ją jas­noś­ci przekazu.

QUEER_0355m‑1
QUEER_0347m‑1
QUEER_0374m‑1
QUEER_0352m
QUEER_0375m
QUEER_0419m‑1
QUEER_0366m

Książka otrzymała brązowy miecz konkursu Klub Twórców Reklamy w 2022 roku oraz wyróżnienie w konkursie Najpiękniejsze Książki Roku 2021 Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. 

Książka otrzymała brązowy miecz konkursu Klub Twórców Reklamy w 2022 roku oraz wyróżnienie w konkursie Najpiękniejsze Książki Roku 2021 Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. 

Książka otrzymała brązowy miecz konkursu Klub Twórców Reklamy w 2022 roku oraz wyróżnienie w konkursie Najpiękniejsze Książki Roku 2021 Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. 

mh_ktr
d_m
QUEER_0459m
QUEER_0456m-

[FOTOGRAFIE]