„Edy­cja nadkompletna”

gravatar
 | 
29/10/2025
Featured Image

Witold Paproc­ki w arty­ku­le → „Kras 52 – edy­cja nad­kom­plet­na” opu­bli­ko­wa­nym na łamach „Ruchu Muzycz­ne­go” entu­zja­stycz­nie o pro­jek­cie Kras, któ­re­go czę­ścią mia­łem przy­jem­ność i zaszczyt być.

Dosłow­nie kil­ka dni temu duchy spraw­cze tego pro­jek­tu – czy­li Agniesz­ka Budziń­ska-Ben­nett i Marc Lewon – ode­bra­ły nagro­dę Gramophone –

Gra­mo­pho­ne Clas­si­cal Music Awards to jed­na z naj­bar­dziej pre­sti­żo­wych nagród w świe­cie muzy­ki kla­sycz­nej. Przy­zna­wa­na od 1977 roku przez bry­tyj­ski maga­zyn „Gra­mo­pho­ne”, hono­ru­je naj­wy­bit­niej­szych wyko­naw­ców, dyry­gen­tów, zespo­ły oraz nagra­nia wyróż­nia­ją­ce się pod wzglę­dem arty­stycz­nym i tech­nicz­nym. Nazy­wa­na czę­sto „Osca­ra­mi muzy­ki kla­sycz­nej”, nagro­da ta ucho­dzi za sym­bol dosko­na­ło­ści w bran­ży. [cytat z lin­ko­wa­ne­go niżej artykułu]

– o czym pisze m.in. part­ner pro­jek­tu, czy­li Insty­tut Ada­ma Mic­kie­wi­cza w tek­ście → „Gra­mo­pho­ne Clas­si­cal Music Award 2025 dla pro­jek­tu Kra­siń­ski Codex”, wczo­raj nato­miast uka­zał się ww. arty­kuł w RM.

A w nim m.in. takie (jak­że miłe) słowa:

Choć jako pierw­szy uka­zał się zapis fono­gra­ficz­ny, nie ule­ga wąt­pli­wo­ści, że pod­sta­wą całe­go przed­się­wzię­cia jest pokaź­nych roz­mia­rów książ­ka z opra­co­wa­niem mate­ria­łu muzycz­ne­go XV-wiecz­ne­go ręko­pi­su. Aby pod­kre­ślić kom­ple­men­tar­ność obu wydaw­nictw, nada­no im nie­mal iden­tycz­ną sza­tę gra­ficz­ną. Album nuto­wy przy­ku­wa uwa­gę już for­mą zewnętrz­ną, nawią­zu­ją­cą do daw­nych wolu­mi­nów z orna­men­to­wa­ną okład­ką i zdo­bio­nym grzbie­tem, zło­ce­nia­mi i meta­lo­wy­mi oku­cia­mi na rogach. Z praw­dzi­wą przy­jem­no­ścią bie­rze się tę księ­gę do rąk, a satys­fak­cji doda­je świa­do­mość, że praw­dzi­we bogac­two cze­ka w jej wnętrzu.

Pole­cam album → „The Kra­siń­ski Codex (Fifte­enth Cen­tu­ry Music From Cra­cow)”, wyda­ny nakła­dem nie­miec­kiej ofi­cy­ny Raum­klang (tak­że w ser­wi­sach stre­amin­go­wych), publi­ka­cję → „Kodeks Kra­siń­skich (PL-Wn Rps 8054 III)” pro­jek­tu autor­stwa moje­go i Emi­la Woj­tac­kie­go. Oraz wywie­dzio­ny ze zbio­ru Kras wspa­nia­ły album → „Laeta mun­dus” wyda­ny nakła­dem Ana­kla­sis (powe­red by PWM) w fan­ta­stycz­nej serii „Revi­sions”.

(Pod koniec ubie­głe­go roku pole­ca­łem już ten album – na fali emo­cji wywo­ła­nych przez świet­ny kon­cert w Radiu Kra­ków, w ramach pierw­szej edy­cji cyklu kon­cer­tów Ana­kla­sis na Fali.

Nato­miast na począt­ku paź­dzier­ni­ka zespół Adam Bał­dych, Michał Gór­czyń­ski, Agniesz­ka Budziń­ska-Ben­nett i Ensem­ble Pere­gri­na przy­go­to­wał wraz z orkie­strą Aukso pod wodzą maestro Mar­ka Mosia orkie­stro­wą wer­sję tego mate­ria­łu w ramach festi­wa­lu muzy­ki współ­cze­snej Aukso­dro­ne w Tychach (bar­dzo cie­ka­we roz­wi­nię­cie, ale oso­bi­ście mnie odpo­wia­da bar­dziej wer­sja kameralna).

A pod koniec listo­pa­da dru­ga edy­cja cyklu kon­cer­to­we­go Ana­kla­sis na Fali w Radiu Kra­ków – 7 rewi­zji kom­po­zy­torx współ­cze­snych autor­stwa naj­cie­kaw­szych arty­stów sce­ny jaz­zo­wej i eks­pe­ry­men­tal­nej w Polsce.

Dużo lin­ków, dużo pole­ca­jek. Ale to jest chy­ba naj­faj­niej­sze: kul­tu­ra rodzi kul­tu­rę. Z ręko­pi­su Kras powsta­ła książ­ka, z niej trzy­pły­to­wy album z wyko­na­nia­mi i rekon­struk­cja­mi, inspi­ra­cja albu­mu muzy­ki współ­cze­snej, któ­ry wzbo­ga­cił pro­gram mini­fe­sti­wa­lu muzy­ki współ­cze­snej w stu­diu radiowym.

Mam prze­czu­cie gra­ni­czą­ce z pew­no­ścią, że to nie jest ostat­nie sło­wo pro­jek­tu Kras).

***

Kie­dyś na pew­no napi­szę wię­cej o tym pro­jek­cie o kryp­to­ni­mie Kras, bo zde­cy­do­wa­nie jest o czym pisać, ale, no wła­śnie, jest o czym pisać, a że rzecz wyma­ga solid­niej­sze­go namy­słu, cze­ka na spo­koj­niej­szy czas.

Póki co odsy­łam do ww. arty­ku­łu Witol­da Paproc­kie­go, → foto­gra­ficz­nej doku­men­ta­cji pro­jek­tu autor­stwa Basi Bud­niak na stro­nie oraz dwóch rolek PWM-owych, któ­re zna­leźć moż­na tak­że na → insta­gra­mo­wym pro­fi­lu [tmh].

PS Pole­cam też świet­ne omó­wie­nia pro­jek­tu Kras w pod­ka­ście → DNA Muzy­ki Pol­skiej (marzec 2025). 

PS2 Ana­kla­sis na Fali i Aukso­dro­ne nie poja­wia­ją się w tym tek­ście przy­pad­ko­wo – w obu festi­wa­lach bio­rę udział nie tyl­ko jako słuchacz… 😎 

No Comments.

[NA SKRÓTY]

[ONLINE]

[C] COPYRIGHT BY [tmh] MMXXV

[E] TESSERA@TESSERA.ORG.PL

[M] +48 606 397 976