[PUBLIKACJE]
JAROSŁAW IWASZKIEWICZ
CHOPIN
WSTĘPEM I KOMENTARZAMI OPATRZYŁ PIOTR MYSŁAKOWSKI
[KLIENT]
POLSKIE WYDAWNICTWO MUZYCZNE
[ROK]
2025
[ZAKRES PRAC]
PROJEKT GRAFICZNY
SKŁAD I ŁAMANIE
Po latach przygotowań Polskie Wydawnictwo Muzyczne oddaje w ręce czytelników wyjątkową edycję klasycznej książki Jarosława Iwaszkiewicza poświęconej Fryderykowi Chopinowi. To jedna z najważniejszych publikacji o kompozytorze, napisana przez jednego z najwybitniejszych pisarzy XX wieku.
Nowe wydanie, którego makieta i projekt graficzny powstały już w 2020 roku, ukazało się w lutym 2025. Tym razem tekst został wzbogacony o wstęp i obszerny komentarz autorstwa Piotra Mysłakowskiego – wybitnego badacza życia i twórczości Chopina. Książka łączy więc wartość literacką z aktualnym kontekstem muzykologicznym.
Publikację uzupełnia około 100 kolorowych ilustracji oraz nowo złożone przykłady nutowe. Wszystko w poręcznym formacie 14 × 20 cm, szyte, w twardej oprawie z kombinowaną okładką. Na froncie – reprodukcja obrazu Eugène’a Delacroix, uznawanego przez Iwaszkiewicza za najtrafniejszy portret kompozytora. Całość wieńczy złoty hotstamping.
Szczegóły edytorskie:
- kroje: FS Blake, FS Sally, FS Siena
- okleina: Wibalin Sky Blue
- front: kreda + folia kalandrowana
- hotstamping: Grafmaj (złoty)
- dwie tasiemki, kapitałka: JDR Technik
- papier: Munken Print Cream (komentarze i wstęp), Munken Print White (Iwaszkiewicz)
- druk: Grafit (z podwykonawcami)
Pierwszy nakład rozszedł się błyskawicznie. Drugie, większe wydanie planowane jest na jesień 2025.
Po latach przygotowań Polskie Wydawnictwo Muzyczne oddaje w ręce czytelników wyjątkową edycję klasycznej książki Jarosława Iwaszkiewicza poświęconej Fryderykowi Chopinowi. To jedna z najważniejszych publikacji o kompozytorze, napisana przez jednego z najwybitniejszych pisarzy XX wieku.
Nowe wydanie, którego makieta i projekt graficzny powstały już w 2020 roku, ukazało się w lutym 2025. Tym razem tekst został wzbogacony o wstęp i obszerny komentarz autorstwa Piotra Mysłakowskiego – wybitnego badacza życia i twórczości Chopina. Książka łączy więc wartość literacką z aktualnym kontekstem muzykologicznym.
Publikację uzupełnia około 100 kolorowych ilustracji oraz nowo złożone przykłady nutowe. Wszystko w poręcznym formacie 14 × 20 cm, szyte, w twardej oprawie z kombinowaną okładką. Na froncie – reprodukcja obrazu Eugène’a Delacroix, uznawanego przez Iwaszkiewicza za najtrafniejszy portret kompozytora. Całość wieńczy złoty hotstamping.
Szczegóły edytorskie:
- kroje: FS Blake, FS Sally, FS Siena
- okleina: Wibalin Sky Blue
- front: kreda + folia kalandrowana
- hotstamping: Grafmaj (złoty)
- dwie tasiemki, kapitałka: JDR Technik
- papier: Munken Print Cream (komentarze i wstęp), Munken Print White (Iwaszkiewicz)
- druk: Grafit (z podwykonawcami)
Pierwszy nakład rozszedł się błyskawicznie. Drugie, większe wydanie planowane jest na jesień 2025.

Kolejne wydanie popularnej monografii poświęconej osobie i twórczości F. Chopina ujęte w nowej szacie graficznej. Iwaszkiewicz kreśląc biografię najwybitniejszego polskiego kompozytora, stara się wyjaśnić nieporozumienia i legendy, którymi ona obrosła. Opiera się przede wszystkim na korespondencji od i do Chopina oraz na wszelkich tekstach współczesnych Fryderykowi. W wyborze i ocenie przedstawianych osób, sytuacji Iwaszkiewicz kieruje się subiektywizmem, jednak mając przed sobą bardzo wyraźnie wytyczony cel: stworzyć prawdziwy obraz życia i wewnętrznego rozwoju Chopina. Jego sylwetka jest mocno osadzana w środowisku, w którym w danym momencie życia przebywał, czy to warszawskie czy paryskie także podlega indywidualnej ocenie Iwaszkiewicza. Pomaga to Autorowi pokazać, w jaki sposób określone warunki bytowe i towarzyskie wpływały na pracę twórczą kompozytora. Nie ma tu trudnych analiz muzykologicznych, są anegdoty, ciekawe, czasem bardzo cięte charakterystyki osób, zdarzeń. Uderza miłość do muzyki i niesamowity szacunek dla Chopina i jego twórczości.
[nota wydawcy]
Kolejne wydanie popularnej monografii poświęconej osobie i twórczości F. Chopina ujęte w nowej szacie graficznej. Iwaszkiewicz kreśląc biografię najwybitniejszego polskiego kompozytora, stara się wyjaśnić nieporozumienia i legendy, którymi ona obrosła. Opiera się przede wszystkim na korespondencji od i do Chopina oraz na wszelkich tekstach współczesnych Fryderykowi. W wyborze i ocenie przedstawianych osób, sytuacji Iwaszkiewicz kieruje się subiektywizmem, jednak mając przed sobą bardzo wyraźnie wytyczony cel: stworzyć prawdziwy obraz życia i wewnętrznego rozwoju Chopina. Jego sylwetka jest mocno osadzana w środowisku, w którym w danym momencie życia przebywał, czy to warszawskie czy paryskie także podlega indywidualnej ocenie Iwaszkiewicza. Pomaga to Autorowi pokazać, w jaki sposób określone warunki bytowe i towarzyskie wpływały na pracę twórczą kompozytora. Nie ma tu trudnych analiz muzykologicznych, są anegdoty, ciekawe, czasem bardzo cięte charakterystyki osób, zdarzeń. Uderza miłość do muzyki i niesamowity szacunek dla Chopina i jego twórczości.
[nota wydawcy]

„Tak więc marzyło się nam, żeśmy znali Fryderyka Chopina”.
[…] Trzeba było długiego splotu okoliczności, żeby ta książka powstała. Trzeba było wyprodukować Iwaszkiewicza (a to nie jest tak łatwo!), autora Lata w Nohant, poetę, prozaika, człowieka znającego dobrze wiek XIX i Europę. A w dodatku pisarza, który zaczynał od muzyki, który sam bierze nuty na pulpit, gra i rozumie twórczy proces kompozytora, tego zwierzęcia, które się wypowiada muzyką […].
[…] Czytając Iwaszkiewiczowskiego Chopina, mamy wrażenie, że cała ta książka jest przede wszystkim oparta na lekturze tego, co Chopin sam napisał. Okazuje się przy tym, że wystarczy dać człowiekowi twórczemu autentyczne teksty do ręki, by stworzył on z tego powszechnie znanego materiału rzecz żywą i nową.
[ZYGMUNT MYCIELSKI, 1955]
„Tak więc marzyło się nam, żeśmy znali Fryderyka Chopina”.
[…] Trzeba było długiego splotu okoliczności, żeby ta książka powstała. Trzeba było wyprodukować Iwaszkiewicza (a to nie jest tak łatwo!), autora Lata w Nohant, poetę, prozaika, człowieka znającego dobrze wiek XIX i Europę. A w dodatku pisarza, który zaczynał od muzyki, który sam bierze nuty na pulpit, gra i rozumie twórczy proces kompozytora, tego zwierzęcia, które się wypowiada muzyką […].
[…] Czytając Iwaszkiewiczowskiego Chopina, mamy wrażenie, że cała ta książka jest przede wszystkim oparta na lekturze tego, co Chopin sam napisał. Okazuje się przy tym, że wystarczy dać człowiekowi twórczemu autentyczne teksty do ręki, by stworzył on z tego powszechnie znanego materiału rzecz żywą i nową.
[ZYGMUNT MYCIELSKI, 1955]
Iwaszkiewicz osiąga szczyty wysublimowanego rozumienia każdego drgnienia Chopinowskej duszy, analizując celnie i dogłębnie muzykę kompozytora oraz każde słowo, wyrażenie czy aluzję zawarte w jego listach. Zarazem niejednokrotnie wprost przyznaje się do swej niewiedzy, wskazuje białe plamy chopinologii, sugeruje kierunki dalszych poszukiwań. Przywołane w przypisach do książki badania z ostatnich siedmiu dekad, znacząco poszerzające stan naszej wiedzy, odpowiadają na jego postulaty.
[PIOTR MYSŁAKOWSKI, 2025]
Iwaszkiewicz osiąga szczyty wysublimowanego rozumienia każdego drgnienia Chopinowskej duszy, analizując celnie i dogłębnie muzykę kompozytora oraz każde słowo, wyrażenie czy aluzję zawarte w jego listach. Zarazem niejednokrotnie wprost przyznaje się do swej niewiedzy, wskazuje białe plamy chopinologii, sugeruje kierunki dalszych poszukiwań. Przywołane w przypisach do książki badania z ostatnich siedmiu dekad, znacząco poszerzające stan naszej wiedzy, odpowiadają na jego postulaty.
[PIOTR MYSŁAKOWSKI, 2025]
[FOTOGRAFIE]
BASIA BUDNIAK
[NA SKRÓTY]
[ONLINE]
[C] COPYRIGHT BY [tmh] MMXXV
[E] TESSERA@TESSERA.ORG.PL
[M] +48 606 397 976


















